Wednesday 2 July 2014

Cara Elakkan Sakit Belakang

Assalamualaikum, 
Pasti ramai pernah mengalami sakit belakang, mungkin kerana duduk terlalu lama, atau duduk membongkok.
For me yang memang eventually akan drive back and forth antara Terengganu and Kuala Lumpur, sakit belakang ni sering berlaku. Kerana 6 jam perjalanan jauh tanpa henti, menyebabkan tulang belakang saya rasa lenguh dan rada berat untuk support bahu sendiri. Mungkin anda ada mengalami dimana keadaan memaksa anda untuk duduk dalam jangka masa yang lama seperti di office dan traffic jam.

For me its really a nuisance, kerana rasa badan tak selesa and constantly rasa nak betulkan posisi.


Antara amalan yang menyebabkan sakit belakang:

Memakai kasut tumit tinggi
Selalu membongkok, samada apabila berdiri atau duduk
Membawa barang yang terlalu berat
Mengangkat barang dalam keadaan posisi yang salah
Perjalanan yang jauh tanpa henti


Kasur bertumit Tinggi
Memang gadis-gadis diluar sana tidak dapat elak dari memakai kasut bertumit tinggi. Saya sendiri mengaku suka memakainya, walau mengetahui keburukannya
Posture bila memakai high heels memang cantik. Namun, secara tak langsung, kasut bertumit tinggi menolak alignment tulang belakang kita menjadi tidak sama. 
Tapak kaki kita yang sepatutnya support keseluruh body mass. However, kasut bertumit menyebabkan berat kita tertumpu di bahagian tumit. Dan ini lah yang menyebabkan komplikasi tulang belakang. Tumit kita sahaja tidak dapat menampung kesemuan pressure yang diberi itu.



Membongkok


Pastikan posture anda ketika berdiri adalah betul. Membongkok boleh menyebabkan sakit tulang belakang.

Kepada yang suka membongkok semasa duduk pula, tabiat ini boleh memudaratkan anda. Pasti ramai readers yang sedang membongkok ketika membaca entry ni kan. Jika ya.Betulkan!! posture anda.
Left cara salah. Right cara betul
Okay, you can change your position duduk camni ye. Letak sticky notes or something di laptop as a reminder supaya tiada cubaan membongkok lagi.

Okay. Ni I dah sedia sekali cara betul ketika drive. I know memang ramai people out there yang tempoh jam tiap-tiap hari , and long office hour siap ada over time. Thats why you should always practice duduk right posture to avoid back injury.




Mengangkat barang degan posture yang betul
Gambar ni menunjukkan cara mengangkat barang yang salah. Mesti ramai terasa! Cara ini salah kerana pinggang kita yang terpaksa support badan untuk mengangkat barang tersebut. 
Ini lah cara yang betul mengangkat barang. Gunakan kaki untuk support badan angkat barang. Bukannya pinggang ye!!
Ni cara perempuan boleh angkat barang, yang tadi for men je. No way we girls nak angkat barang camtu. Nak kene kangkang  merata. Takde-takde. Ni I bagi cara angkat barang for women yang lebih ayu and elegent. hehe. So no need nak kangkang merata ye!!

2 comments: